Boganmeldelse af Det Unikke menneske

29. november 2016

På årets BogForum besøgte jeg standen hos Dansk Psykologisk Forlag. Her var et stort udvalg af bøger som tiltrak både min egen samt min datters interesse. En af bøgerne vi fik med hjem er denne meget omtalte bog, som er skrevet af Barry M. Prizant.

Bogen tager udgangspunkt i autisme, men kan med fordel læses hvis man søger viden om ikke kun autisme, men om relationer til mennesker med en funktionsnedsættelse i det hele taget.

Fokus i bogen er menneskelige adfærdsmønstre og menneskelige relationer, baseret på en persons oplevelser. Ikke en bestemt person vel at mærke. Lige her adskiller bogen sig i forhold til mange andre på markedet om autisme og pædagogik /psykologi, da den har en grundig indføring i hvad det vil sige som pårørende og profesionelle, at tænke i de baner.

Jeg nikker meget genkendende til kapitel 7 “Hvad kræver det at fatte det?”. Kapitlet vender det store spørgsmål ” Hvordan finder støttepersoner frem til en effektiv metode til at hjælpe et menneske med autisme?”.  Jeg nikker genkendende til beskrivelsen af fagpersoner der har haft en ” Fejl- og mangel-tjekliste” eller at lægge stor vægt på en plan frem for at have fokus på barnet.

DET-faktoren analyseres og forfatteren kommer frem til, at flere ting er i spil hos det menneske som kan DET for at støtte optimalt. Den menneskelige faktor, empati, sensitivitet, tillid, humor, fælles kontrol og fleksibilitet er vigtige kvaliteter at have som menneske for at få succes som støtte for et menneske med autisme især. Bogen beskriver ud fra en meget genkendelig hverdagscase, hvordan disse kvaliteter kommer i spil.

Bogen er fuld af guldkorn til både forældre, lærere, pædagoger , socialrådgivere , skolepsykologer etc da den beskriver bredt og grundigt omkring mulighederne for at blive bedre til at forstå, anerkende og hjælpe ud fra  vores relationer til det menneske vi vil hjælpe. Menneskesynet er positivt og der er masser af gode ekspempler på hvordan man arbejder ud fra dette.

Tak til Pædagogisk Psykologisk Forlag – sponsoreret

Du kan måske også lide