Autisme Hverdagen

Hvornår er der egentlig pause sådan rigtigt ?

12. oktober 2017

At holde pause.

Der skrives og tales meget om hvor sundt og nødvendigt det er for os mennesker at holde PAUSER. Det kan for nogle mennesker med autisme være uendeligt svært og ligefrem angstprovokerende at holde “ ufrivillige” pauser, så man må nogle gange planlægge sig ud af at holde dem. Nogle pauser bestemmer man ikke selv og hvis man er barn og går i skole, kan der endda være regler om hvad man må lave eller ikke må i sine pauser og hvor de må holdes. Sådan er det også for nogle voksne på fx en arbejdsplads, men den vælger vi jo selv til en vis grad.

Frikvarter.

At holde frikvarter i skolen er en tvungen pause på et bestemt tidspunkt, ofte efter 45 eller 90 minutters undervisning. Det er på sin vis ret autisme-venligt for der er forudsigelighed og struktur i det. Men her fra knækker filmen så også nogle gange . Strukturen forsvinder i de 5-20 minutter der nu er pause.

Hvad skal man lave ?

Hvor ?

Med hvem?

Og hvorfor ?

Måske må man ikke selv vælge fordi læreren og forældre har lavet legeaftaler for børnene. Frikvarter er for mange med autisme svært, fordi man skal omstille sig fra en aktivitet til en anden. Der er et skift og nogle gange er der kun 10 minutters pause, så man når mentalt knap nok at omstille sig for at holde pause. Måske er der endda udeordning så man SKAL ud fordi det er så sundt siger vi voksne. Det betyder også ekstra skift for sanserne og mere larm ude i gangen hvor alle kaster sig over virvaret af jakker og støvler. Vores datter elskede frikvarter ude, hvis der var god tid og ro.

Toiletterne.

Vores mangeårige erfaringer med frikvarter var, at det især i indskolingen var ret kaotisk for et barn med autisme, også selvom hun var meget populær i klassen og dermed havde til ud nok om nogen at lege med. Alle ville måske lege med hende den samme dag men hvem skulle man vælge eller hvad kunne man lege alle sammen på 10 minutter ? Hvor blev selve PAUSEN af ? Den hvor man slapper lidt af i hjernen og skaber ro til de næste timer ? Med autisme er det for mange ekstra vigtigt med disse pauser. Ikke for alle, men for mange. Nogle gange blev det på et afsides toilet fordi hun der kunne søge ro, gemme sig eller græde ud over dagens manglende struktur fra skolen.

Mulige løsninger.

Ret tidligt gav vores datter udtryk for behov for hjælp til de her pauser i skolen især. Hun er kreativ og fandt nogle gange løsningerne selv: Hun fyldte simpelthen hendes skoletaske med sjippetov, elastikker, hoppebolde, tennisbolde, papirsflyvere, små biler, gadekridt og meget andet som de fleste gerne vil lege med. Vi betalte med de glæde de 10kr for det gav hende glæde ved at have frikvarter fremfor frustration. Hun bestemte jo selv hvad hun ville tage op af sin taske og dermed var der grobund for struktur. Hun kunne også planlægge at i morgen ville hun gerne sjippe med Heidi og så spørge dagen før. Til gengæld manglede hun stadig en reel pause med ro.

På mellemtrinnet med MANDALA.

Da hun kom til mellemtrinnet i 3. Klasse bliver det langsomt mere acceptabelt fra skolens side, at hun havde brug for mere stille “aktivitet “ i frikvartererne og ikke mindst pauser hjemme også. Aktivitet som både var struktureret men også kreativ og afslappende. Her boomede MANDALAS tegnebøgerne ind på det danske marked og det var vores held. En pakke tynde tusser og farveblyanter og en blok med mønstre der skulle udfyldes var og er en genial måde at holde pause på for mange. I skole som fritid kunne vores datter have en ekstra MANDALAS tegneblok med som kammeraterne kunne sidde med ved siden af hende og de kunne snakke eller hygge samme i en pause ved bare at være sammen i ro og mag. Det vigtige var at der  var en ekstra bog og ikke hendes egen som andre kunne farve i. Vi købte gladeligt en ekstra. MANDALAS  tegnebøgerne findes i hele landet ved boghandlere og hobbyforretninger og du kan se noget af udvalgte hos Forlaget Unicorn.dk lige HER.

Voksen og pauser.

Den dag idag hvor hun er blevet voksen er de fine tegnebøger stadig i perioder vejen til god ro og fornøjelser i skøn forening. At lytte til musik mens der farvelægge er ren pause. At farve med en god ven ved siden af sig og snakke imens der er musik er bestemt også dejligt og evt u etager ved øjenkontakt er ligesom også ellimeineret helt automatisk her. Derfor har vi altid et godt udvalg af tegnebøgerne i huset med mange forskellige temaer fra ind og udland. MANDALAS  har lavet et utal af muligheder.

Tippet hermed givet videre: hjælp med at organisere pauser som passer til lige dit barns behov og ønsker når det har autisme. Mennesker er forskellige.


 

Du kan måske også lide

Ingen kommentarer

Skriv en besked