Autisme Håndarbejde Hverdagen

Skoleopstart – autisme – hviledag – møder.

16. august 2017

 

 

Citatet er herfra.   Det er ikke helt sådan det var i vores familie for vi havde langt henad vejen tidligt forstået, at der var andre regler og pædagogiske linjer der skulle i gang hos datteren end hos sønnen. Til gengæld var det en lettelse, at få vished om hvorfor det var sådan. 

Skolestarten har været fuld af nye information, som jeg forsøger at aflevere til min datter i en lind strøm på tidspunkter hvor der er overskud til at tage dem ind og bearbejde: lokaleskift i undervisningen, en lærer der pludselig har sagt op nu på fredag allerede, ny stol til faglokalet, projektdage, nye fagbøger der skal hentes,  kemidage osv osv. Der er vildt mange indtryk sanserne skal bearbejde sammen med hjernen de her første uger især, så jeg er den der samler ind, samler op og organisere hvornår der kan gives de nye beskeder og ændringer som hun udtrykker hun har brug for. Jeg ved af erfaring at mit arbejde er vigtigt og givende for at hun er i trivsel, for alternativet er ingen overblik og ingen skole. Mange har udtalt “Hvorfor kan hun ikke bare selv holde styr på det i den alder ? ” og sætter derved indirekte tvivl ved om jeg er en curlingmor. Det kan være svært at forklare, men med autismen i håndbagagen er der centre af hjernen som simpelthen har umådeligt svært ved bearbejde information og skabe overblik som du kan læse mere om her.

At “aflevere” nye information til mit barn med aspergers syndrom, kan foregå på mange forskellige måder, men den der holder i længde er et planlagt møde. Vi holder derfor mange møder hvor hun varsles inden, så der både er en forholdsvis god motivation for at modtage info, samt omstillingsparatheden bliver langt bedre. Hos os fungerer det sådan her:

  • Jeg forbereder på en blok hvad jeg vil holde møde om ( hvilke info )
  • Jeg varsler hende et møde dagen før eller meget tidligt på dagen
  • Jeg fortæller hvad jeg vil holde møde om kort i punkter som jeg HAR forberedt.
  • Jeg spørger om det er bedst klokken 15 eller 16 / 10 eller 11 osv. Giver et valg.
  • Hun svarer hvis det ikke passer efter hendes planlægning/struktur  for dagen og den respekterer jeg som oftets hvis muligt.
  • Vi finder et nyt tidspunkt som passer os begge ( ellers ryger motivation for mødet og min tid er spildt )
  • Hvis mødet fx er aftalt til kl. 16 så varsler jeg hende 1 time før og igen 10 minutter før ( derved hjælper jeg hende med at omstille sig for det er her autismen virkelig driller)
  • Når mødet afholdes kl. 16 er det altid samme sted i huset og jeg har papir og blyant med til noter.
  • Jeg fortæller først hvilke punkter vi har aftalt tidligere på dagen vi skal snakke om.
  • Derefter går jeg punkterne igennem og giver info om fx omlagt dage i skolen, familiebesøg , tandlæge, ændrende møder , tøj, mad eller hvad der nu er presserende.
  • Nogle gange når vi ikke alle punkterne og der er oftets max 3 -4 på er møde. 

 

Jeg er nød til at respektere 100% hvis hun siger stop eller bliver presset af for mange ting hun skal tage stilling til ( fx vælge ting i madplanen, projekt i skolen osv ) for ellers bliver møderne for det første en rigtig dårlig oplevelse, hvilket vil sige at fremover kan det være vanskeligt at gennemføre i en god ro og uden stress for de mange info, og for det andet så bliver der ikke truffet nogle gode beslutninger som oftest. Så booker jeg et nyt møde senere samme dag eller dagen efter. 

Nogle gange kan informationer gives som korte beskeder i stuen eller på vej i bilen osv., men aldrig mens der fx tages mad i køkkenet til et måltid. Der skal der bare være ro. Vi andre i familien kan sagtens sidde og spise og snakke om hvad vi nu skal huske af ændringer i skole, hverdagen , fritidsjob osv., men det er næsten umuligt for min datter at rumme. Det tager en del på sanserne at tage mad og spise så der skal være ro. Det respekterer jeg så godt jeg kan, men nogle gange smutter det og så får jeg ellers klar besked på at vente med de info.

Vigtigst er at jeg varsler møderne flere gange i god tid.

At jeg respektere, at jeg holder mig til de planlagte og aftalte punkter og der kun er plads til nye punkter hvis der er overblik og energi til det.

At nogle punkter skal tages op på et nyt møde fordi der mangler informationer eller ikke kan tages stilling til det nu.

At der ikke er for mange punkter på et møde, så hellere holde 3 små møder på en dag. 

Idag er hviledag for sanserne for hende. Det betyder ikke at hun ligger med en frilæsningsbog hele dagen i sofaen. Nope. Hun læser op på kommede skole imorgen, laver notesystemer, laver overblik i kalenderen for nye ændringer fra vores møde osv. Jeg får til gengæld tid til at kontakte de 2-3 instanser der lige skal have lidt info og vi spørger om nye detaljerede info samt lidt tid ved symaskine med noget lækkert stof. Måske.

 

 

Det der virker for os har vi arbejdet fremimod igennem flere forsøg og flere år. Børn forandrer sig igennem puberteten især og derfor må jeg hele tiden tilpasse hvad der virker. Heldigvist har jeg en fantastisk datter, der selv kan byde ind med løsningsforslag efterhånden og vores møder er stort set altid en succes for os begge. Dette er vores måde at gøre det på og det kan virke godt for nogle  eller måske slet ikke for andre. Nu er planen og ideen givet videre fra mig til jer.

Du kan måske også lide

Ingen kommentarer

Skriv en besked