Autisme Hverdagen

Når den længe ventede hverdag kommer med en “omlagt uge” på skemaet.

4. august 2017

 

(ovennævte er lavet af  Helle Vallentin og Jane Mark Jensen) 

Kender I det ? Første uge i skole efter en lang sommerferie ? Mentalt overarbejde i sigte. Ungerne glæder sig til at se klassen måske og sine lærere ( sådan har mange det heldigvist ), og lærerne …ja de planlægger gode sociale aktiviteter for at ryste klassen lidt sammen igen og fordi vi som lærere ved at det kan være alt for svært for hjernen at starte ud med faglige timer fra 8-15 hver dag i første uge uanset næsten hvor kreativ man er med varieret undervisning og bevægelse.

Det ER en god investering at ryste klassen sammen igen socialt efter en lang ferie.

Imidlertid er der elever som allerbedst trives ved at være i en hverdag, hvor man kender sit gode gamle skoleskema og ved hvad en mandag, tirsdag, onsdag osv bringer. Derfor kan en lang, som kort, ferie slå bunden ud af den måske ellers gode trivsel fordi rytme i både ens egen hverdag, såvel som sin families hverdag, ændres. Sådan er det i hvert tilfælde hos mange med autisme og i vores familie er det meget stressbelastende med forandringer og især mange forandringer oveni hinanden på flere dage.

Her i familien har vi fx fået vores yngste medlem hjem fra et dejligt år på Klejtrup Musik Efterskole og der er derfor en mere at dele køkken, badeværelse, forældre og sofa med udover den ekstra “støj” det også giver både på trapperne, der er mere musik i huset døgnet rundt og en mere der er med ved bordet eller familiebesøg igen. Det er dejligt, men også en forandring som fylder for ældstebarnet.

Hverdagen ses frem til med glæde , for her kommer igen mere ro og rytme på familien med arbejdstider og skoleskemaer, selvom vi i ferien har haft skema på køleskabet om hvad der skulle ske de dage vi havde planlagt noget er det jo langt fra en rytme der er genkendelig fra uge til uge. Men så sker der det som altid sker:

Skole-skemaet er ændret fra første uge efter ferien. 

 

 

Sådan en mail med det nye skema er både stressende og skræmmende, selvom det er afsendt i den bedste mening: nemlig at give forudsigelighed på at der er en del ændringer.

Når man har autisme/ er autist som ældstebarnet er det slet ikke rart at første skoleuge er max præget af forandringer. Jeg nævner i flæng:

  • Første skoledag er med velkomst af skolens ledelse i klasserne og en snak om de nye skemaændringer samt hilse på de 5 nye elever i klassen.
  • Anden skoledag er omlagt til at være en aktivitet med at lave en planche hvor man skal skrive og tegne/eller foto af sig selv hele dagen samt spilcafe tilsidst
  • Tredie skoledag er udflugt til stranden ( tidligere var det tirsdag der var udflugtsdag)
  • Fjerde skoledag …der er så opstart nyt HF-fag på ny skole i anden by
  • Femte skoledag er et orienteringsløb i den lokale by som hun ikke færdes i ellers.
  • Nye ringetider i skemaet
  • Nye elever i klassen
  • Lærerne har andre tider i klassen på skift

Jeg har intet imod at ovennævnte sker på skolen, for det er ikke en skole specielt for unge med autisme, selvom knap 1/2- delen af klassens unge har den diagnose. Vi har tilvalgt skolen, fordi den er det bedste bud lige nu i vores område og fordi der er det skønneste personale og unge elever man kan tænke sig i min optik. De gør intet forkert i ovennævnte ændringer, og de er helt forståelige, de er bare meget mentalt krævende for mit ældste guld i familien. Så er der jeg priser mig lykkelig for at skolen har samvittighedsfuldt personale, som husker at skrive ændringerne til os i god tid, så jeg kan lave nyt overblik og guide bedst muligt for at forandringerne skal lykkes. 

Det her er alene et blogindlæg om, at det er en kæmpe mængde ændringer for mange børn/unge/voksne med autisme. Det fylder enormt alle de forandringer og det fylder i dagene før de starter og de fylder i dagene efter ved vi. Her i huset buldrer toget allerede med den negative stress hos ældste og alt andet er der ikke plads til simpelthen.

Alt dette skal rummes på den første uge sammen med alle de nye tilsvarende ændringer i at opstarte HF-enkeltfag på en helt ny skole hvor alt er ukendt også. Det er en ordentlig mundfuld, men motivationen er i top og vi har sammen holdt små møder om hvordan vi bedst muligt kan skemalægge ugen, så der ikke kommer udbrændthed mere end højest nødvendigt. En Plan A og B er selvfølgelig også lavet på skemaet.

Vi glæder os så småt til et nyt skoleår, der for begge børn har store forandringer med sig.

 

Læs flere kloge ord via dette link her hvor der er en slideshow om spiseforstyrrelse og autisme og hvad der generelt kan udløse stress ved autisme. Billedet øverst er derfra og fundet på nettet.

Du kan måske også lide

Ingen kommentarer

Skriv en besked