Autisme Hverdagen

Når døgnrytmen skal rykkes efter en ferie eller mistrivsel.

24. juli 2017

Når man har været igennem et langt forløb på flere uger eller måneder hvor ens barn har vendt døgnrytmen og istedet for at sove når det er mørkt, holder sig vågen og frisk, kan det være næsten uoverskueligt som forælder at finde overskud til at få det vendt ved jeg.

 

Der kan være flere gode eller mindre gode grunde til at barnet vender om på nat og dag:

  • Måske skyldes det, at man fx kan spille med andre online så sent på døgnet fordi de bor i andre tidszoner som fx USA.
  • Måske har man en dårlig søvnhygiejne, læs fx om det her.
  • Måske har man ikke kunnet falde i søvn i flere uger og derfor til sidst aktiveret sig selv istedet.
  • Måske danner man for lidt Melatonin til at hjernen reelt kan falde i søvn.
  • Måske nyder man den velsignede ro der er i huset om aftenen og derfor nyder at være oppe sent.

Vi har været igennem det meste af ovennævnte for nogle år siden og adskellige forsøg på at vende døgnrytmen tilbage til en mere sund tidsrytme for også at kunne passe skole. Når man er forælder og har måske kæmpet i flere uger eller måneder for at få barnet til at se hvorfor det skal tidligere i seng og op, og man selv er massivt i søvnunderskud, ja så er det altså ikke nemt at stå fast og skære igennem. Hvis barnet til og med har været særdeles samarbejdsvillig, men det bare ikke er lykkedes med andet end gråd og fiasko, er man pænt brugt i familien.

Det lykkedes for os, da jeg kunne tale til fornuften og motivationen hos mit barn og samtidigt – meget vigtigt – fik ordineret Melatonin hos lægen. Mange med autisme, og mange ældre såmænd, danner ikke nok at det naturlige søvnhormon Melatonin og kan derfor ikke falde i søvn ret godt. Det er en pinsel for personen og til stor frustration. Du kan bla. læse lidt om søvnforstyrrelse ved Landsforeningen for Autisme lige her.

Samtidigt med en god søvnhygiejne og brug af Melatoninbriller/Søvnbriller som du kan læse om her. Brug af disse specielle Søvnbriller nedsatte min datters indsovning fra 21/2 times rullen rundt i sengen i frustration af ikke at kunne falde i søvn ned til 1-1/2 time. Kæmpe succes. Vi købte vores på det lokale Apothek.

Ikke alle børn i alle aldre kan være med til at planlægge og tage ansvar for deres egen døgnrytme og så må man som forælder klare den selv selvfølgelig, men hos os var det er betingelse for succes at det skete i et samarbejde. Pga min datters aspergers er der altid brug for et godt overblik og intet er næsten bedre end et stykke papir med en plan. En plan som vel og mærke kan rettes til løbende hvis der er behov for det. Det giver ikke mening, at stå fast som en klippe som voksen hvis barnet vitterligt ikke kan klare opgaven, så må man anerkende og rette til for at få succes.

Som overordnet mål havde vi for nogle år tilbage, at sengetid var kl 21 og stå op kl 7.30 sidst i ferien. Planen blev lavet som på papiret øverst, hvor vi rettede 1/2 time ind med jævnt mellemrum. Måske lykkes det ikke altid i den rytme pga en aktivitet ude af huset eller gæster, sygdom osv, men så rettede vi blot uger og dage til i planen sammen. Det vigtige er her overblik og samarbejde om aftalen. Jeg kunne ikke som forælder bare rette til og bestemme ændrede tider uden at give overblikket også. For andre børn er det måske omvendt: de 2 timer rykkes i et hug på en uge og så er den ged barberet. Heldige dem, men sådan er og var det ikke her, for det er afprøvet uden noget som helst andet end frustration og søvnunderskud.

 

Tippet er hermed givet videre.

 

Du kan måske også lide

Ingen kommentarer

Skriv en besked