Autisme Hverdagen

Autisme og kørekort ?

21. april 2017

 

JA da, selvfølgelig kan nogle mennesker med autisme tage kørekort. Læs med her om hvad man skal overveje og forberede sig med.

Min datter har brug for forudsigelighed pga hendes aspergers, og nogle gange er det ned i ganske små detaljer, som jeg umiddelbart ikke lige pr. refleks husker at give, fordi det ligger naturligt for min hjerne at forudse, selv uden de store kræfter. Når forudsigeligheden ikke er til stede så kræver det ekstra energi og kræfter i hjernen, langt mere end hos mennesker uden autisme. Manglende forudsigelig kan derfor medvirke til udtrætning og i meget uheldige situationer hvor personen er ekstra på overarbejde fordi aktiviteten er ny, kan det betyde enorm frustration og udmattelse. Det er en af mine vigtigste opgave at give forudsigelighed i hverdagen og samtidigt støtte i at kunne være i situationer uden forudsigelighed, fordi livet er i stor grad sådan.

Trafikken er på mange måder uforudsigelig: Der kommer lige en cyklist ind over banen på tværs, signallys der ikke virker, udrykningskøretøjer, pludselige vejrskift eller vejarbejde. Alt sammen faktorer der er med til at påvirke sanserne ekstra meget og dermed tage ekstra energi. Der er dog også rigtig meget forudsigeligt i trafikken : færdselsreglerne, ruten kan planlægges med GPS, Google kan vise vejarbejde og det samme med vejret. Med autisme kan man også have den store fordel at man nogle gange er ekstra god til at se detaljer og meget hurtigt spotter færdselsskilte, ser cyklisterne og er vedholdende i at ville nå sine mål fordi det giver mening at tage kørekortet.

Start med at undersøge områdets kørelærere ved fx at lave et FBopslag som jeg gjorde. Her spurgte jeg om andre i vores kommune kunne anbefale en kørelærer i byen som var ekstra pligtopfyldende, tålmodig, pædagogisk, venlig og imødekommende og fleksibel samt indstillet på at lave et måske længere forløb på særlige vilkår i tilrettelæggelsen. Det gav bonus samme dag hvor rigtig mange skrev deres erfaringer og 2 kørelærere var gennemgående kunne jeg se. Jeg valgte den ene og kontaktede denne pr telefon, på vegne af min datter, for at få en fornemmelse for hvor flexible de var. Det var meget positivt. Kørelæreren var bestemt vant til at hjælpe med særlige rammer for at det skulle blive et godt forløb og vi aftale hurtigt at jeg kom med i bilen på bagsædet til køretimerne hvis der var brug for det og ellers tæt kontakt, overholde alle aftaler, ikke lave ændringer, samme kørelærer hver gang og have ekstra forudsigelighed og fleksibilitet. Sådan. Dejligt at møde forståelse, så skulle det vise sig senere om det også var sådan i praksis.

Før man kan tage kørekort skal man en tur til egen læge med en lægeerklæring der skal udfyldes og indsendes til Embedslægen som så skal vurdere om der er øget risiko ved at vedkommende med autisme må komme ud i trafikken på 4 hjul. Her er den første forhindring for nogle:

  • Tager patienten medicin ?
  • Er funktionsniveauet stabilt ?
  • Har der været psykoser, besvimelse, depresion, angst, kramper eller lign indenfor det sidste år er det ekstra vanskeligt at få en godkendelse fra Embedslægen. Det betyder ikke at det er umuligt, slet ikke, men det betyder at der tages stilling til det af embedslægen. Dette sker ikke ved fremmøde da egen læge har skrevet udførligt på lægeerklæringen hvordan funktionsniv er og har været fornyligt.

Godkendelse fra Embedslægen kan tage flere måneder og man kan blive bedt om ekstra undersøgelser ved speciallæge. Man kan godt starte med at tage teori og køretimer FØR man er godkendt af embedslægen, men man skal selvfølgelig selv betale alle udgifter til kørelæreren hvis man alligevel ikke bliver godkendt. Rådet herfra er at tage til egen læge og få sat denne proces igang straks man begynder til teori eller et par uger før gerne.

Når man tager kørekort er der meget der skal planlægges og vurderes, for det er ikke kun selve køretimerne der skal gives forudsigelighed i:

  • Der skal også gennemføres mindst 29 lektioner teoriundervisning typisk sammen med 30 andre unge mennesker i et lokale. Mennesker der både “fylder” fysisk i rummet, men som også deltager med småsnak under noget af undervisningen måske, støjer med slikpapir osv.
  • Der skal gennemføres 1. Hjælpskursus.
  • Der skal køres på kravlegård i en anden bil måske.
  • Der skal køres natkørsel
  • Der skal køres på glatbanerne
  • Planlægning af afsluttende teoriprøve og køreprøve.

Tips til teoriundervisning: 

Kør op og se lokalet FØR første undervisningstime.

Hils på teorilæreren og tal med køreskolen om der fx er en bestemt kørelærer der taler meget konkret tilknyttet et hold ( vælg dette hvis muligt).

Udvælg en plads i lokalet at sidde på hver gang fx foran ude i siden så der er luft og plads.

Aftal gerne med underviseren at denne plads er reserveret hver uge til den unge.

Aftal mulighed for pauser og mulighed for at studere opfølgende hjemmefra.

Spørg ind til hvordan undervisningen foregår ( er der fx test hver gang til slut)

Aftal at evt støtteperson / forælder / ven / søskende deltager i undervisningen.

Aftal plan B hvis man ikke når at blive klar til at tage teoriprøve før det hold afslutter, det giver ro.

 

Vigtig viden: Man må ikke gå til teoriprøve før man har gennemført min. 14 køretimer.

Tip til køretimer kommer snart …

Du kan måske også lide

Ingen kommentarer

Skriv en besked