Autisme

Autisme og hjernen foredrag med Anne Skov og Hjerne-Madsen.

22. marts 2017
Autisme Anne Skov

 

Ovennævnte foto er Anne Skovs personlige billede af hendes oplevelser og erfaringer med autisme i hendes liv og familie. Hjemme hos Anne er de 3 ud af 4 med en ASF-diagnose (Autisme Spektrum Forstyrrelse ) Mennesker er forskellige skal vi huske, og mennesker med autisme er også, men der er helt sikkert mange fælles træk, da alle jo er diagnosticeret inde for samme triade af “vanskeligheder “. Derfor skal du huske, at ovennævnte billede af isbjerget er Annes personlige billede. Jeg vil komme omkring dette senere.

 

I aftes var vi nemlig til et rigtig godt arrangement med Landsforeningen Autisme i Århus. Foredraget var med Anne Skov, som har deltaget i TV-programmerne “De skjulte talenter” og Hjerne-Madsen ala Peter Lund Madsen. Salen summede af glade stemmer i den lille tæt pakkede sal, og der skulle mod til for nogle, at gå ind i den lille sværm af sanseindtryk. Vi fik nogle rigtig gode pladser ude i siden på 2. række, så min datter kunne få mest muligt skærmning og ro, ved at der ikke var for mange mennesker omkring hende. Sådan gør vi altid, uanset om det er til familiefester, biograf, foredrag eller skole for den sags skyld. Tippet er hermed givet videre;)

Først slog Peter Lund Madsen tonen og stemningen an ved at forklare lidt om hjernen og dens byggesystem igennem udviklingen de sidste 75.000 år til stor morskab for os alle. Han sammenlignede udbygningen af hjernen med forskellige bilvaske på en tankstation, hvor man kan vælge de mest simple former for vask med kun vand, med hjernen i en høne og fasan. Dermed kom han frem til, at der ikke skal det store kongelige talent til at gå på fasanjagt, for de stormer jo stort set selv ud på vejene de fugle. Stålfaste i blikket mens de måske tænker: “Hvad laver jeg mon her?” ;). Igennem tiden er hjernen blevet udviklet og det samme kan man sige om vaskehals-tilbud til biler. Han nævnte at Københavnerne ofte opfattede sig som Guldvaskmodeller og der vist var Platin bilvaske i Jylland, hvoraf man selv kan udlede morskaben til denne sammenligning med hjerner;). Måske misforstod jeg noget her, men jeg er så også Jyde.

 

 

Det som adskiller os mennesker fra dyrehjernen er især evnen til medfølelse fortalte han. Vi har som mennesker en medfødt evne til at have medfølelse og empati og selvfølgelig har mennesker med autisme også empati! Det der kan spænde ben for mennesker med en Autismediagnose er i samspillet og kommunikation med omverden, både verbalt som nonverbalt. Theory of Mind ( forstyrrelse af mentaliseringsevnen). Begrebet “Theory of Mind” dækker den psykologiske eller mentale proces, hvor vi mennesker danner os tanker om andre menneskers tanker, følelser og motiver. Fra spæd til voksen udvikler vi denne specifikke mentale funktion i socialt samspil med andre. Den intuitive kommunikation er særdeles vanskelig for de fleste med autisme. I samtaler med andre mennesker bruger hjernen dette hele tiden, men ved mennesker med autisme kommer det ikke så let. Det at starte samtaler op er vanskeligt ved vi også. Eftervirkninger af sådanne situationer giver ofte en træt hjerne der har brug for ro pga udmattelse hos mange, alt efter hvor meget hjernen har været udsat for i konteksten. 3 timer ude i det sociale kræver mindst 6 timers restitution bagefter hos nogle. Hvis man er i kendte rammer er det måske knapt så udmattende, her kan det fx tænkes at besøg hos en bedste ven er knap så udmattende som besøg ude et nyt sted i samme antal timer.

Tænk over hvor let vi egentligt har det med at kommunikere og være sociale i forhold til mennesker med autisme, fordi vores hjerne intuitivt bare gør det. Der er en virkelig god grund til at mennesker med autisme udmattes og børn kommer hjem fra skole fuldstændig færdige og måske fremstår som 2 helt forskellige personer. Præcist dette er vi blevet konfronteret med mange mange gange af lærere og pædagoger : “Jammen hun ser jo ud til at være ligesom alle andre elever i klassen og smiler meget. Hun ser ikke spor træt eller frustreret ud i skolen!”

 

Fortsættelse om foredraget og mere forklaring til øverste billede med isbjerget følger.

Du kan måske også lide

Ingen kommentarer

Skriv en besked