Autisme Boganmeldelse

Den uundværlige Autismemanual – Boganmeldelse.

27. januar 2017

Denne nye bog er en der skal være på hylden på alle skoler, ved alle læger og tandlæger, hos socialrådgiverne og pædagogerne og i hjemmene hvor der er mennesker med autisme. SÅ god er den simpelthen! Kathy Hoopmann har lavet en bog, der virkelig er et godt værktøj til at både at forstå autisme og til at reflektere over sin egen adfærd for at blive en god støtte til mennesker med autisme, uanset om man er lønnet som fx lærer eller gør det af respekt og kærlighed som pårørende.

Du kan lige nu deltage i min konkurrence på Instagram @Annekakadu om at vinde bogen.

Bogen er rigtig godt struktureret i afsnit, der hver især indeholder beskrivelser om emnerne teoretisk fx. nedsmeltninger, sanserne og lektier. Derefter forklares med børnenes “stemmer”,  hvordan de måske prøver at forklare og reagerer i dette, efterfulgt af et afsnit om hvordan det så kan opstå i skolen og med konkrete anvisninger til hvordan du kan prøve at hjælpe med at undgå nedsmeltninger for barnet. Afsnittet slutter med gode oplysninger om samarbejdet med forældrene på en oplysende og anerkendene måde hver gang igennem hele bogen. De afsnit der hedder “I skolen” kan du ofte erstatte med “I fritidsklubben, hos frisøren, ved bedsteforældre, svømmehallen eller hjemme”, for det er samme mekanismer der ofte udspiller sig, selvom mange har forskellig adfærd hjemme og ude.

Her i familien er de sansemæssige udfordringer meget tydelige og i perioder med stress pga fx. en kommende udflugt med skolen, så stiger denne udfordring. Det er en af de ting ved bogen som min egen datter roser mest ved den. Hun har oplevet, at det var meget vanskeligt at høre læreren i en ny social sammenhæng for nyligt. Bogen har knap 100 sider om sanserne, og alle med eksempler fra børn der forklarer sig, forslag til hvad man kan gøre i skolesammenhænge som lærer eller pædagog og samarbejde med familien. Igen kan man sagtens erstatte “i skolen” med “ved venner, bedsteforældre, tandlægen osv.” for det er samme mekanismer der ofte er i spil.

Et andet vigtigt kapitel er det med lektier. Hvor kan jeg genkende de frustrationer, det kan give i hjemmet, når barnet gerne vil lave lektier og har evnerne fagligt til det men ikke kan. Vi har ikke stået i situationer om, at det ikke gav menig som sådan at skulle lave lektier, når opgaverne var relevante og på et passende fagligt niveau. Til gengæld har vi masser af erfaring i af lektierne ikke er konkrete nok til at de kan laves herunder masser af problemer med dansk stil “Skriv om din juleferie”! Jeg er selv læreruddannet i både dansk og matematik på linje, men min opfattelse af hvad der er gode  konkrete opgaver har ændret sig en del de sidste år;).

Bogen giver igen tips til hvad man skal være opmærksom på i skolen ( og der kunne lige så godt stå i hjemmet for så vidt angår daglige pligter med fx at tømme opvaskemaskinen eller vaske op), og samarbejdet med familien. Super gode eksempler på hvordan man kan drage stor nytte af sin viden om barnets interesser i det faglige skolearbejde.

Bogen er på 256 sider og der er ikke en eneste overflødig. Virkelig velskrevet med gode redskaber også for rutinerede lærere 😉 og for forældre. Bogen er udgivet af Forlaget Frydenlund og oversat af Anne Skov. Den kan købes her.

Bogen er sponsoreret at Frydenlund.

Du kan måske også lide