Autisme Boganmeldelse

Hvad tænker de andre? Boganmeldelse

14. januar 2017

Bogen handler om børn, der er som alle andre børn på langt de fleste områder: Børn der gerne vil gå i skole, børn der gerne vil med til fødselsdage med venner, børn der gerne vil spise slik og chips, men også børn som lever med socialfobi eller socialangst, som det også benævnes. Disse børn er særligt sårbare i rigtig mange dagligdags situationer og nogle udvikler måske skoleangst, isolation, depression, mister venner og troen på sig selv. Det er sårbart at tale om, ikke kun for barnet, men også for forældrene som måske føler og oplever at de løber panden mod en mur i deres gode intentioner på at hjælpe barnet ved skoledøren, til en fødselsdag ved en klassekammerat, ved familie og venner eller andre steder hvor det sociale samspil er mere krævende end hjemme. Jeg ved det, for vi har selv oplevet det.

I denne bog har jeg fundet virkelig gode informative kapitler om både  teorien bag diagnosen angst ( ganske lille afsnit) til at tale med barnet om, men også kapitler fyldt med værktøjer til at afdække hvad der er i spil hos det enkelte barn. Bogen er nemlig skrevet til brug sammen med sit barn eller en elev, hvis man har et samarbejde med fx skolen om dette.

Hele bogen er skrevet i et meget letforståelig sprog, som er alderssvarende til målgruppen 7-14 år ( det betyder selvfølgelig ikke, at man kun kan bruge bogen til den alder, da børn udvikler sig forskelligt ), og med god grafik til de som finder god glæde af det visuelle.

Der er forslag til skema og afdækning af hvad den sociale angst betyder for præcist det enkelte barn. Det er super vigtigt at have øje for. Barnet skal føle sig mødt samt forstået, for at få motivation til at gå videre i de næste trin for at løse op for den smertelige angst.

Derfra kan man arbejde sammen om at undersøge selve “tanken” ved at stille “forskerspørgsmål”, så man kommer i dybden kognitivt ( erkendelsesprocessor)  med hvad det er der er på spil. Bogen giver fine anvisninger på, hvordan man kan arbejde med dette i et meget enkelt og fint pædagogisk sprog, som alle vil kunne forstå.

Som vist ovenfor kan nogle tanker i barnets undersøgelse ville kunne afprøves og andre måske ikke. Hele tiden er barnet i fokus og ikke teorier eller store dybe samtaler om hvor invaliderende et liv barnet ellers vil få eller fortsætte med at have. Er barnet autist, vil jeg foreslå, at der tænkes helt konkret ved at nedskrive de eksempler der måtte være, tage foto, lave statistik osv. hvis barnet føler sig mere tryg og motiveret ved den konkrete tilgang i undersøgelserne og øvelser.

Det visuelle spiller en god rolle i bogen, så det er synligt hvad der er undersøgt, hvad der er ønsker om at ændre i sin socialefobi, hvordan man kan opdele øvelserne og hvad målet er på hvert trin. Den trappe som er vist her øverst er et super godt redskab for mig at se. Alle de små trin man skal opad giver alle mulighed for at se succes i udviklingen, overblik over hvilke trin der måske mangler, eller hvilke trin man lige skal gå tilbage til, hvis man kommer i en stresset periode, hvor den socialfobi igen kommer frem på det her område.

Bogen får mine bedste anbefalinger til forældre, unge, lærere, pædagoger, kontaktpersoner, børnenes venner og deres familier så de alle kan støtte op om barnet. Forlaget Frydenlund har udgivet bogen og den kan købes her …Bogpriser.

Hvis du vil læse mere om angst, kan jeg anbefale Socialstyrrelsens side her, som henviser til noget af den nyeste indenfor såvel tiltag for børn som viden om emnet. Et vigtig emne vi alle burde lære om for at støtte de berørte.

Indlægget er sponsoreret

Du kan måske også lide