Autisme Boganmeldelse

“Derfor hopper jeg” – boganmeldelse.

3. januar 2017

 

 

Bogen er en af de bedste vi har på vores boghylde med bøger om autisme. Den er helt klart i en klasse for sig. Den er en gave at læse rent ud sagt. Egnet til forældre, lærere, børn, bedsteforældre, socialrådgivere, pædagoger, skolepsykologer, taxichauffører der kører med børn med autisme ja kort sagt ALLE der er berørt eller interesseret i at lære om autisme. Når det er sagt, så skal man huske, at mennesker med autisme også er meget forskellige. Det er et spektrum (autisme spektrum forstyrrelse) og at de naturligvis også har forskellige måder at udtrykke sig på, forskellige typer for styrker, forskellige syn på hvad der er rart eller svært osv.

Når man åbner bogen bliver man først introduceret til baggrunden for bogen af forfatteren Naoki Higashida, som er en dreng fra Japan, der ikke har et traditionelt mundtligt sprog, men istedet kommunikerer med skrift alene. Det at den fortælles af et barn med autisme, gør den absolut både næsten dragende at læse og også meget hurtig at komme igennem.

Naoki har valgt at skrive bogen med inddeling i 58 afsnit, som alle starter med et spørgsmål. Kapitlerne forklarer, hvordan Naoki oplever livet og giver hans forklaringer på hvert spørgsmål. Det er ikke “lette” spørgsmål, men alle nogle som jeg kan genkende fra mit eget familieliv og derfor er den super god at reflektere over og til at samtale med sit eget barn.

 

 

Kapitel 56 fortæller både om hvorfor det er godt for nogle at have visuel støtte og hvorfor en plan med overblik er en rigtig god ide og nødvendighed for nogle. Vi bruger visuel støtte til mange ting som fx. hvordan maden ser ud, istedet for at sige “Vi skal have koteletter til aftensmad” eller “Vi skal sove på hotel i København” – der viser vi foto fra iPad, og en plan er simpelthen nødvendig hver gang der er noget der er anderledes end hverdagen. Når noget er anderledes kan det være virkelig svært at få igennem nogle gange og andre gange går det nemmere. Det kommer helt an på hvad der ændres , hvornår, hvorfor og hvordan det ændres. Som I kan se på det der er markeret her i bogen, er det meget genkendeligt for os her i familien, på godt og på ondt.

 

 

 

Kapitel 47 nævner en anden meget vigtig sætning som er markeret her øverst af min datter. Hun er ikke specielt gode venner med naturen;) men sætningen efter er MEGET rammende for hende. Det fylder utroligt meget at tænke sociale relationer igennem siger hun. Det tager enorme mængder af energi at være i sociale relationer nogle gange. Det betyder ikke, at et menneske med autisme ikke kan være social, slet ikke. Det betyder blot at det er langt mere krævende for nogle i forhold til andre.

 

 

 

Mennesker er forskellige, og som nævnt tidligere er mennesker med autisme også forskellige. Min datter har fremhævet de øverste linjer fordi hun netop har oplevet ikke at blive mødt lige der i sin skoletid desvære. Hun har så ikke fremhævet de efterfølgende linjer om at miste tålmodigheden og at fare vild i sætningerne, for det sker ikke for hende. Tværtimod. Så husk: mennesker er forskellige og bogen fortæller denne drengs historie om hans liv og ikke for alle med autisme.

 

Bogen ER en musthave. Selvom jeg vidste meget om autisme inden jeg læste bogen, er jeg alligevel blevet beriget med en god læseoplevelse og rigtig meget ny god viden. Den er virkelig god til at forklare de tanker og handlinger der ligger bag mange af hverdagens oplevelser og udfordringer med autisme og aller vigtigst er, at den er skreve med barnets stemme.

 

 

Bogen kan købes Her

Du kan måske også lide

Ingen kommentarer

Skriv en besked