Autisme Boganmeldelse

Boganmeldelse af Autismevenlig undervisning

9. december 2016

Forfatter Charlotte Ryhl og udgivet på Hans Reitzels Forlag. Bogen er sponsoret

På BogForum besøgte jeg standen hos Hans Reitzels Forlag og fandt bla denne bog som straks gjorde mig nysgerrig. Autismevenlig undervisning nærmest råber på min opmærksom både som mor til et barn med aspergers og som uddannet lærer. Målgruppen beskriver forfatteren som værende lærere, lærerstuderende samt undervisere på Efterskoler, produktionsskoler m.v. Efter at have læst bogen vil jeg stærkt anbefale den til forældre også, da den giver et rigtig godt indblik i hvordan undervisning kan tilrettelægges og der er mange ideer som kan implementeres til opgaver hjemme som ikke nødvendigvist er skolerelateret;).

Charlotte Ryhl indleder bogen med forklaring på hvad ASF ( autismepektrumforstyrrelse) er i bred forstand og beskriver områder som socialkommunikation, stereotype aktivitets- og adfærdsinteressemønstre og forklarer hvordan man med fordel kan tilrette undervisningen og opgaver udfra den viden ved hver enkelt elev.

Der er på side 34-35 godt beskrevet ekspempler på hvorfor nogle elever med ASF kan have en intens interesse for afgrænsede emner. En af grundene kan være trygheden i at gentagelserne med aktiviteten ( fx. At se en bestemt Tv-serie, ordne legetøj i systemer, læse om et specifikt emne man fordyber sig i) og at netop det virker beroligende på barnet. Dette er også gældende for flere voksne med ASF jeg kender.

Bogen giver flere gode vinkler til et godt forældersamarbejde og at skolen især skal drage nytte af den ekspertise forældre har i netop deres barn og lytte til deres erfaringer. Til gengæld giver afsnittet med Tips og Tricks-kassen ikke de optimale ideer for børn med mange sansemæssige overloads i min optik. Forfatteren foreslår fx at man starter dagen med fast ritual med at give hånd, spille musik og give massage hver dag,  hvilket for nogle med autisme er ligefrem stærkt ubehageligt pga sanseoverload og kan være med til at eleven simpelthen slet ikke møder op i skolen.

Jeg anbefaler at man læser bogen hvis man arbejder med autisme eller er forælder, da den har en god anerkendende tilgang til de udfordringer der er i forbindelse med skole, lektier og samarbejdet med hjemmet. Langt henad vejen er jeg enig i bogens indhold som er velskrevet og let læselig.

Tak til Hans Reitzels Forlag for bogen.

Du kan måske også lide